Dagens HIUDÖS - Undvik orden "jag vet", när någon pratar.

2008-12-03 @ 20:47:54

I dagens korta kapitel ur Hetsa Inte Upp Dig Över Småsaker berättar Richard Carlson för oss vad orden "jag vet" egentligen betyder. Det betyder att det den andre personen säger till dig just nu är onödigt och att du inte lyssnar ordentligt. Ibland svara vi "jag vet" redan innan den andra personen hunnit säga färdigt meningen. Många människor tycker att deras kompisar eller partners inte lyssnar på dem, när de andra svarar "jag vet".
Om jag säger att det är jobbigt att vara ung idag och du svarar "jag vet", förhindrar du en fortsatt dialog, klipper bandet mellan talare och lyssnar. Du får inte reda på varför jag tycker det är jobbigt, eller vad det egentligen är som är jobbigt, eftersom du redan påstår att du vet. Dagens tips från RC är helt enkelt att sluta använda orden "jag vet" när du pratar med andra, för oftast vet du inte alls, och om du vet är det ändå oftast bättre att låta den andra prata färdigt. Du blir då sedd som en bra lyssnare och folk kommer tycka om att prata med dig!

Jag håller både med och inte med RC idag. Jag tycker det finns ett sammanhang där man absolut kan använda "jag vet". Om jag berättar någonting för min kompis om något överaskande roligt jag gjort idag fast jag trodde det var jätte kul och hon utbrister "jag vet" så får man en känsla av gemenskap. Hon känner samma sak som jag. Visst går orden "jag vet" att missbruka även här, men detta är ett tillfälle då jag, personligen, tycker om att höra de orden. I övrigt håller jag med RC. Det finns så många gånger som man använder de orden utan att förstå vad de egentligen symboliserar. Det finns säkert massa saker som personer runt omkring mig skulle velat berätta för mig men innan de ens fick chansen så "stängde jag ner" konversationen med ett "jag vet". Jag älskar folk som är bra på att lyssna, de vill man berätta saker för, så nu gör vi slag i sak och försöker alla bli duktiga lyssnare utan några "jag vet".

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback