Träningsvärk!!

2009-08-14 @ 08:48:46

Hej¨på er,

shit magen är typ oanvändbar idag, så även om övningarna inte kändes så mycket igår så måste ju något hänt. :P
Har ju såklart två favoriter som jag tänkte berätta för er om:

Crunch på boll



Den här övning är ju en klassiker. Den viktigaste för att den ska vara så effektiv som möjligt är att man drar navlen mot ryggraden under hela övningen och inte låter skulderbladen nudda bollen, vänd innan. Annars är det ´bara att rulla upp som en vanlig crunch och hålla hakan mot bröstet.

Den andra


I den andra övningen, som inte direkt har ett namn vad jag vet, så används en sådan här som du egentligt tränar rygg i. Normalt sett står du ju med fötterna på kanten längst ner, på varsin sida mittstången. Vaderna mot de svarta "kuddarna" och händer med höften över kuddarna högst upp så att överkroppen hänger loddrätt ner mot golvet.

I detta fallet står du med båda fötterna i 45 graders vinkel, alltså på samma sida mittstången, vänd från den. Ena höften kommer alltså vara mot en av toppkuddarna. Härifrån släpper du överkroppen så lång ner mot golvet i sidled som du kan för att sedan resa upp den med magmusklerna i sidan på kroppen. Är det för lätt kan du hålla en vikt i handen som är ner mot golvet och sätta den andra i höften. (Är det oklart så kommentera så ska jag förklara igen.)
Detta är en riktigt mördarövning och de första gångerna fick jag riktig träningsvärk men den är bra och stärker effektivt upp din bål.

Så, nu kommer snart far och hämtar mig, vi ska åka och handla men innan dess ska jag drick upp mitt té. Ha en underbar fredag i solskenet!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback