God natt Onsdag!

2009-02-18 @ 22:32:42

Hej på er,

nu har jag tvättat av mig sminket och krupit ner i brorsans säng för att vänta på E. Han är på jakt efter en andra kudde. Vi ligger i mitt gamla rum hemma i kära Trollhättan, som för övrigt är helt på enda. Alla som bor här, eller i närheten, vet att SAAB = Trollhättan och Trollhättan = SAAB och nu när "skiten" (ursäkta språket) är på väg att läggas ner (eller hur det nu blir tillslut) hotas i stort sett varenda vuxen person jag växt upp med av uppsägning. Det är inte rättvist. Maud kan stå där och gasta om skattepengar och utbildningar bäst hon vill, detta är folk som alltid jobbat på SAAB, folk som lever för SAAB, de är SAAB. Alla pratar om hur dåligt det gått för SAAB men de redovisade faktiskt vinst ´97 så det är inga 20 år av konstant förlust iallafall. Och SAAB stod faktiskt bara för 2 av 250 miljarder förlorade $ som är GM:s förlust under (jag tror det var) 2008. Jag menar snälla människa, gör någonting. Att stå i tv och säga att man inte har räknat på vad det skulle kosta samhället om SAAB läggs ner ger ju inte direkt fler sympatisörer för argumentet att regeringen inte vill hjälpa till. Eller jo, de vill hjälpa till, de vill hjälpa alla 3000-4000 arbetslösa det blir om fabriken läggs ner. Problemet är att det är inte bara fabriksarbetarna som blir arbetslösa utan alla underleverantörer också. Alla möjliga småföretag i små samhällen som t ex Färgelanda. Räcker det med utbildningar då? Vad ska du ge dem för nya jobb Maud? Personer som inte har någon utbildning och konstruerat bildelar hela sitt liv? Ska du skicka dem till Komvux?

Jag skulle vilja se en plan för hur man kan rädda SAAB och inte bara försöka skrapa upp folk efter kraschen. Man ska vara medveten om alla andra följder som arbetslöshet faktiskt har på ett folk, såsom depresioner m.m. Psykologisk hjälp är inte heller så billigt. A-kassa till 10 000 arbetare kommer också kosta skattebetalarna. Jag blir orolig över regeringens agerande. Jag kommer, precis som presssekreteraren för (S) sade, komma ihåg den här dagen som dagen så regeringen svek industrin.

Notera dock att jag är subjektiv i frågan.

Go natt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback