Fuska eller inte fuska, det är frågan?

2009-03-27 @ 09:31:58

Godmorgon på er,

snart är det dags att knalla till jobbet för ännu ett par hårtslitande pengatjänande timmar. Slutar vid 20-tiden ikväll och förhoppningsvis kommer E och hämtar mig med bilen efter, det beror lite på när han får sluta jobbet.

Men innan jobbet har jag unnat mig själv lite soltid. Det vart ju andra dagen i rad nu och det är inte bra, det ska vara minst två dagar emellan och så lovar jag att det skall bli i en eventuell "sol-framtid" men jag ville ha fin färg när E kommer upp och dessutom höll jag på att börja grina (igen?! mycket sådant den här veckan?!) när jag tittade ut genom fönstret och allt var täckt av snö. Då vart det bara att hänga in vårjacka igen och plocka fram feting dunjackan som varit gömd i garderoben i typ 1 vecka. Så till solariumet vart det. Dessutom är det en helt perfekt start på dagen. Man blir pigg, känner sig fräsch (dock efter en dusch) och efter en kvart i solen gör det inget att det är kallt ute, man är liksom redan uppvärmd innifrån.

Men en sak tänkte jag på. Varje gång jag går ut från solariumet så är det som att jag kollar så ingen ser mig och sen typ springer ut fort som attans. Jätte töntigt! Jag tror att det går ihop lite med attityden om att solning är någon slags fusk och att lägga pengar på sådant visar att man är ytligt och dum. Fast jag håller inte med! Jag hade en lärare på gymnasiet som var allt annan än ytlig och dum. Hon var fräkning och rödhårig ("dåligt" pigment och de människorna solar sällan), super smart och motiverande. Nu är hon i Indien och undervisar barn i Engelska. Hon jobbade i de amerikanska getto-kvarteren och försökte motivera ungdomarna att ta tag i sin skolgång. Hon var världens förebild helt enkelt! Trots att hon erkände att hon gick och solade ett par gånger på vinter för att inte bli deprimerade i det svenska vintermörkret. Det finns ju faktiskt forskning som tyder på att sol hjälper mot sjukdomar/tillstånd som depression etc. Det jag ville komma till är att solning inte är bara dåligt och görs inte bara av folk som är ytliga och korkade. Den som vill sola bör läsa restriktionerna för sin hudtyp och sola med måtta. Precis som strålarna från solen på himlen kan solariet också vara farligt för dig.

Slutsatsen blir att nästa gång jag solar så ska jag gå ut från solstudion med huvudet högt! I'll be back!

Kommentarer

Postat av: Martina

äh glöm att jag sa något

Postat av: mitsukai

Haha, springa från solariet, vilken härlig syn =)



Själv har jag aldrig solat i maskin så att säga, och håller mig allmänt undan från solen då den bränner som värst, jag tycker att om man har ljust skinn ska man vårda det =)

Älskar vit porslinshy, så vackert!



Är man däremot mörkhyad redan från början ska man ju vårda det och inte bleka sig som många gör.. Mysko värld vi lever i.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback