Ny vecka, nya mål

2009-03-09 @ 12:45:00

Första delen av förmiddagen spenderades i sängen. Jag somnade inte förrän närmare 01.30 så det var skönt att få sova länge. Andra halvan av förmiddagen spenderades i ett badkar med massor av bubblor, tända ljus och lite lugn musik. Jag kände att jag behövde göra en egen bubbla och få tänka lite. Just nu känns det som att livet bara rullar på utan att jag kan påverka det, en rätt så jobbig känsla. Just nu sitter jag framför tv:n och tittar på Dark Angel avsnitt med Jessica Alba. Synd att det bara gjordes 40 avsnitt av serien...

När jag låg i sängen igårkväll kom jag fram till att bloggande är väldigt beroende framkallande. Känslan att få skriva av sig är befriande tillsammans med hoppet på att någon bryr sig om att läsa och vill veta mer om hur jag mår och vad som händer mig. Eftersom som man vill underhålla sina läsare genom att skriva mycket och intressant måste man leta nya vinklar på vardagliga saker. Någonting som både kan vara svårt och intressant.

En blogg som jag läser (Du vet, den där tjejen på gymmet) handlar om en tjej som älskar att träna och äta nyttigt m.m. Hon har iallafall ett intressant resonemang och har skrivit många många inlägg om fenomenet hon kallar monstret. Monstret är, vad jag har förstått, typ rösten i hvudet som får dig att ge upp dina mål. Det är väl ett resomenang som är mest applicerbart på viktnedgång eller nyttighetsmål. Du vill gå ner ett par kilo eller skär ner på sockret, dock händer det ofta att du får ett begär, ett sug, efter sockret, chipsen eller något annat som är din speciella last. Detta är vad hon kallar monstret. Det som får dig att äta godis i alla fall och bli besviken på sig själv eftersom du hela tiden lovar dig själv saker som du inte håller. Jag känner igen mig väl. När jag lovar mig själv saker nu för tiden betyder löftet inte längre någonting eftersom jag redan brutit så många av mina tidigare löften till mig själv. Du måste bekämpa monstret för att hålla uppe din självkänsla, för att behälla makten. Låt inte begären leda dig, ta kontroll. Igårkväll var första gången på läääänge som jag lyckades. Jag hade i u för sig min glass men jag har lovat mig själv att inte äta chips och trots att Filip satt bredvid mig i soffan med chips och dip, så tog jag inget. Jag höll mig till glassen och när den var slut, då är det slut. Jag är stolt över mig själv idag. Gör som jag gjorde, ta kontrollen. Du kommer vara så stolt över dig själv när du klarat det!

Nu ska jag fortsätta tittat klart på avsnittet sen blir det lite mat och plugg. Hörs i eftermiddag! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback