Nya kost- och träningsprogram

2010-09-13 @ 08:52:25

Medan man är hemma och på bättringsvägen har man mycket tid över till att fundera på vilka nivåer som man vill ta träningen till när man är tillbaka och helt frisk. Igårkväll försökte jag sätta upp lite nya mål men det gick inte så bra, däremot lyckades jag knopa ihop ett nytt program över min kostfördelning och ett träningsprogram.

Kosten betyder mycket för träningen. Jag började höfta kalorier för cirka en månad sedan för att se till att jag får i mig tillräckligt mycket för att bygga muskler. Mitt dagliga kaloriförbrukning är uträknad till cirka 2375 kcal/dag och under min bygga period har jag valt att ligga på minimum 2600 kalorier per dag. Fördelningen som jag tänkte försöka följa är:

Frukost 30% = 780 kcal
Mellis 5% = 130 kcal
Lunch 25% = 650 kcal
Mellis 10% = 260 kcal
Middag 25% = 650 kcal
Kvällsmat 5% = 130 kcal


Jag har också funderat över lite tider på arbetsdagar respektive lediga dagar, för att få lite rutiner åt min stackars mage. Dessutom skrev jag ner flera förslag till mig själv på olika frukostar och mellanmål. :)

Sedan funderade jag över träningen. Jag började att sätta lite mål för bänk och knäböj men kom fram till att bara träna övningarna 1 gång per vecka inte kommer ge mig den möjligheten att öka så snabbt som jag skulle vilja så jag satte ihop ett träningsprogram där jag kör två olika pass med mycket basövningar, två gånger per vecka. Det ena rygg+ben och det andra mage+armar+axlar. Övningarna jag valde att börja med är:

Pass 1:
Knäböj
Splitböj/benpress
Chins
Cablerodd
Marklyft

Pass 2:
Bänkpress
Militärpress
Bicepscurl
Triceps pushdown
Crunches av diverse slag.

Varannan vecka tänkte jag satsa mer på ben och armar, andra veckan bröst och rygg. Jag har ingen aning om hur tufft det är att kombinera de här övningarna på samma pass eller om passen blir alldeles för långa men så fort jag blir frisk tänker jag testa!

Jag är motiverad igen!!! Fitness is a battle, welcome to the front line!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback