Regn i mitt hjärta

2009-03-15 @ 17:09:16

Nu har han åkt, min bättre hälft, och jag sitter i sängen med röda ögon och huvudvärk. Man vänjer sig aldrig! Det är lika jobbigt varje gång han åker härifrån. Helgen har varit underbar. Han är ju underbar så hur kan den bli något annat?! (Okej, jag kanske inte alltid säger att han är underbar men bara för att han inte alltid gör som jag tycker betyder inte det att han inte är underbar, bara att jag är envis.) Igår myste vi ju med en lång frukostbuffé, sen satt vi bredvid varandra och läste lite matte (men betoning på LITE). Sen körde han mig till jobbet och jag jobbade 9,5 h medan han va hos Matte och spelade dataspel. När vi städat klart inatt, vid halv tre-tiden, så kom han och hämtade mig och vi åkte hem och kröp ner under täcket. Det var så skönt.. Dessutom fick jag lite massage innan nattadags! :) Idag vaknade vi vid lunch och gjorde oss iordning för IKEA. Det blev lite nytt porslin, ett nytt täcke och en kudde (så Ma har något att sova på när hon kommer hit nästa helg), lite nya handdukar, en badrumsmatta och en massa servetter. Jag har ingen aning om varför men jag har verkligen fått dille på fräscha vår/sommar servetter. Idag köpte jag grön/lila och rosa/vita. Super fina! Efter shoppingen som gick på cirka 700 kr(?!) så åkte vi hem och lagade thailax. (Receptet finns så arla och är super bra för personer som i vanliga fall inte är så förtjusta i lax!) Efter maten kom vi till den där kritiska punkten där båda börjar titta på klockan alldeles för mycket och säga jag älskar dig ungefär 1 gång/minut, om inte mer. Och nu sitter jag här.

Av någon anledning tycker jag att det är mycker jobbigare när han åker från mig än när jag sätter mig på tåget och åker "ifrån honom". Kanske för att det på ett sätt känns skönt att komma tillbaka till mitt liv här uppe? Skolan, träningen, lägenheten, nyfunna vänner. Men när han åker ifrån mig då har jag ju haft allt jag vill ha på ett och samma ställe och sen försvinner min solstråle. Jag hade önskat att vi kunde vara tillsammans hela tiden men samtidigt så tycker jag att ett särboförhållande kan vara optimalt i många fall där unga går in i seriösa förhållanden. Jag menar, jag och E har ju både varit särbo och sambo, och hur mycket jag än älskade att vara med honom varje dag så uppskattade jag inte tiden vi hade tillsammans på samma sätt som jag gör nu. Man tjivas och irreterar sig på varandra och stör sig på att man måste ta hänsyn till den andra personen. Så kan jag känna att stora delar av vårat samboförhållande var, även om det ofta var underbart med. Det jag vill komma fram till är att om man är sambo som ung, och inte riktigt har stakat ut sina egna mål och planer, så blir det lätt att man flyter ihop och är tillsammans av vana. Nu när jag och E är särbos så har vi en chans att utvecklas på eget håll och ta reda på vad det är vi vill i livet. Jag säger inte att man inte kan det i ett samboförhållande. Jag säger bara att många andra unga par sm flyttade ihop tidigt precis som vi, kanske senare insåg att de inte hade separata liv sen och separata liv behöver man. Man behöver hålla kvar i sina "egna" vänner, de man kan ringa med klagomål till och som inte skallrar, när partnern inte alltid gjort som man vill. Man behöver hålla kvar i sina egna hobbys, annars blir man ett soffliggar-par som inte får några nya utmaningar i förhållandet och snabbt tröttnar på varandra. Har ni samma hobby? Ja men va roligt! Utveckla det! Har ni inte det? Sätt av två kvällar i veckan eller fler där ni ägnar er åt respektiv intresse. Ni kommer se att erat förhållande blir så mycket mer utvecklat och spännande om personerna i det utvecklas.

Ett annat plus med ett särboförhållande är att jag vet att han är ihop med mig för att han vill och inte av vana. Att vara särbo är svårt. Det kräver mer tillit och uppoffringar. Men om vi båda vet att det många gånger kan vara enklare att vara singel än särbo, och trots det är tillsammans. Då vet jag att han är ihop med mig för att han vill ha mig, och det är en tanke som gör att jag går och lägger mig med ett leende på läpparna.

Nu ska jag titta på lite priser inför skidresan jag ska göra mer E och min familj vecka 16! :) Hörs senare!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback